Svårfångad julkänsla

Igår var det som sagt Thanksgiving och det var riktigt trevligt. Min familj hade farmodern samt Tanias bror och flickvän på besök. Maten, som farmodern hade stått och lagat i två dagar var underbart god och stämningen var väldigt mysig. Det kändes verkligen amerikanskt och middagen började med en bordsbön när alla höll i handen. Det var väl mest på farmoderns initiativ, men alla log och verkade hålla med om det som sades. För en sekund trodde jag att jag befann mig i en amerikansk film eller nått. Jag får vara med om så många nya upplevelser här och det gör jag med glädje. Det kan nog vara bra att se andra saker än "små grodorna" och "hej tomtegubbar", visst älskar jag det, men mina erfarenheter breddas oerhört i detta land. I och för sig skulle jag aldrig vilja bo här på heltid, och jag kan tycka att många grejer är helt idiotiska, men på många sätt är ett år såhär väldigt nyttigt. Det här var nog min första samt sista Thanksgiving och jag är mycket nöjd med den. Idag, fredag, på kvällen valde jag och Danielle att sammanstråla för att ta oss in till stan och se på julgranen på Union Square som skulle tändas. "Inte så märkvärdigt" tänkte vi, men vi befinner oss ju bara i SF en jul och det kunde ju vara trevligt med lite julkänsla. Tydligen så tyckte också hundratals (tusentals?) andra människor att det skulle sitta fint med lite julkänsla och vi kände aldrig riktigt att det var värt att stå och trängas för en gran som lyste upp på mindre än en sekund. Herrejösses vad mycket folk det var! Helt sjukt. För er som varit i San Francisco så kan jag ju tala om att hela Union Square, Powell st, Geary st samt alla andra gator runtomkring var helt packade med folk. Gator var stängda för bilister och det stor poliser lite här och var. Tänk att en julgran är värd all den uppmärksamhet! Är man i USA så säg..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0